FalkenbergsNytt

Falkenberg och grannkommuner förnyar färdtjänstavtal inför 2028

En modern byggnad med en fasad av mörk tegel och ljus puts. På den mörka tegelfasaden syns skylten 'Hallandstrafiken' i blå bokstäver. Byggnaden har flera fönster med ljusa ramar och vissa fönster på den ljusa putsfasaden har balkonger med svarta räc
Illustrationsbild: JHW - Mostphotos

Kommunerna förnyar färdtjänstavtalet för bättre anpassning och ökat inflytande.

Annons

Ny riktning för färdtjänsten i Falkenberg och grannkommunerna

Kommunerna Falkenberg, Halmstad, Laholm och Hylte har beslutat att säga upp det nuvarande färdtjänstavtalet med Region Halland, som gäller fram till 31 december 2027. Syftet är att ta fram ett nytt avtal som bättre anpassar färdtjänsten efter dagens resmönster och behov, med tydligare ansvarsfördelning och förbättrad kvalitet och tillgänglighet.

Under avtalsperioden fram till 2027 påverkas inte invånare som använder färdtjänst. Arbetet med det nya avtalet sker i dialog mellan kommunerna och Region Halland, med målet att ha ett nytt avtal på plats inför 2028. Kommunerna vill öka sitt inflytande över verksamheten för att kunna påverka utveckling, prioriteringar och effektivitet, vilket förväntas leda till bättre resursanvändning och större insyn. Varbergs kommun, som också omfattas av det nuvarande avtalet, har varit involverad i processen.

Annons

Relevanta källor

Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.

Fler artiklar i Samhälle