Falkenberg och grannkommuner förnyar färdtjänstavtal inför 2028

Kommunerna förnyar färdtjänstavtalet för bättre anpassning och ökat inflytande.
Ny riktning för färdtjänsten i Falkenberg och grannkommunerna
Kommunerna Falkenberg, Halmstad, Laholm och Hylte har beslutat att säga upp det nuvarande färdtjänstavtalet med Region Halland, som gäller fram till 31 december 2027. Syftet är att ta fram ett nytt avtal som bättre anpassar färdtjänsten efter dagens resmönster och behov, med tydligare ansvarsfördelning och förbättrad kvalitet och tillgänglighet.
Under avtalsperioden fram till 2027 påverkas inte invånare som använder färdtjänst. Arbetet med det nya avtalet sker i dialog mellan kommunerna och Region Halland, med målet att ha ett nytt avtal på plats inför 2028. Kommunerna vill öka sitt inflytande över verksamheten för att kunna påverka utveckling, prioriteringar och effektivitet, vilket förväntas leda till bättre resursanvändning och större insyn. Varbergs kommun, som också omfattas av det nuvarande avtalet, har varit involverad i processen.
Relevanta källor
Den här artikeln har producerats med stöd av automatiserade system och externa datakällor. Vårt mål är alltid att rapportera korrekt, sakligt och relevant. Trots noggranna kontroller kan fel förekomma.


